CRM: Systém, který doceníte
CRM na míru vs. “Krabicové” CRM
Jedna z prvních myšlenek, která pravděpodobně padne při implementaci CRM bude, zdali si vystačíte s již existujícím řešením anebo dáte přednost systému na míru. Obojí má své pro a proti.
- CRM na míru: Vyznačuje se plnou kontrolou nad CRM notující si s potřebami vaší firmy až do posledního puntíku. Vytvoření takového prostředí je však časově náročnější a nákladnější. S náklady se setkáváte ještě dřív, než dáte systém “péct”. Stejně tak zde není prostor na to být na vážkách. Veškeré procesy, které se u vás dějí na pozadí je potřeba mít dopředu zmapovány, aby systém běžel tak, jak má.
CRM na míru bude nejvíce slušet firmám, které si už tzv. krabicovou formu vyzkoušely a po čase ji přerostly.
- CRM “krabicové”: Nebojte, nebudeme vás zavírat do krabice! Ba naopak, z krabice vylovíme poklad pro malé a středně velké podniky. Pokud se totiž rozhodnete pronajmout si tento formát CRM systému, ušetříte čas i nějaký ten peníz. “Krabicové” řešení spočívá v tom, že některé z aspektů systému už jsou předem dány. Může se jednat o design, dostupné funkce nebo moduly. I krabicové CRM si však můžete personalizovat a vytvořit si například seznamy kontaktů, šablony úkolů i obchodních případů, automatizované kroky anebo vlastní políčka pro specifické informace.
Krabicové CRM se snoubí s rychlým přístupem k hotovému řešení, bez potřeby investice do dalšího vývoje. V tomto případě je třeba však brát v úvahu dlouhodobé náklady za pronájem.
Náklady na implementaci: Viditelné i skryté
Některé náklady se na první pohled rády schovávají - to však neznamená, že neexistují. Je třeba je zohlednit ve finančním plánování. Výše nákladů se samozřejmě liší systém od systému. Na základě vašich specifických přání vám některé šikovné CRM systémy kalkulují finální cenovku již při poptávce.
- Dříve než začnete: Ještě než si s konkrétním CRM padnete do oka, je dobré si nechat udělat analýzu firemních procesů a na základě toho vytvořit zadání na výběr ideálního CRM systému právě pro vaše potřeby. Jedná se o jeden z prvních nákladů, na které je třeba se připravit.
- Instalace: Druhým nákladem bývá samotná instalace CRM systému. To může vyžadovat práci IT odborníků nebo externího dodavatele služeb. Cena závisí na komplexnosti systému.
- Školení uživatelů: Je důležité, aby vaši zaměstnanci CRM systém používali správně. Školení může být časově náročné a nesmíte opomenout ani náklady na školitele. Zamyslete se i nad časem, který zaměstnanci stráví z důvodu školení mimo svou běžnou práci. V případě některých tzv. krabicových CRM systémů se setkáte s online konzultacemi zdarma, připlatíte si pak pouze za osobní zaškolení.
- Aktualizace: CRM systémy vyžadují pravidelné aktualizace, aby byly bezpečné a efektivní. Aktualizace mohou být již zahrnuty v poplatcích za licenci nebo se hradit zvlášť na základě smlouvy s poskytovatelem.
- Náklady na interní zdroje: Mějte na paměti náklady spojené s časem vašich zaměstnanců. Pokud někdo věnuje hodiny nastavení, správě a školení - jedná se o vícenáklad.
- Licenční poplatky: U pronajatých řešení jsou běžné měsíční, čtvrtletní, pololetní nebo roční licenční poplatky. Nezapomeňte tedy tyto pravidelné náklady zohlednit připlánování rozpočtu.
Náklady na CRM jsou bez pochyb investicí do budoucnosti vaší firmy, a proto je důležité být dobře informován a zvážit všechny možnosti. Výsledkem by měl být CRM systém, který pomůže lépe porozumět zákazníkovi a posunout tak váš podnik o metu dál. Menší a středně velké podniky ocení kompaktnost a přívětivé prostředí tzv. krabicových CRM systémů, u kterýchsi nemusíte dělat starost s nákladným sestavováním systému od píky. Tato varianta totiž spousty počátečních kroků vyřešila již předem za vás.Vyzkoušet si to můžete na vlastní kůži (i software:-) na 30 dní zdarma.
Zdroj a foto: Anabix CRM