Změny v seznamu plánovaného rušení tří set poboček

Česká pošta po jednání s představiteli měst a obcí provedla změny v seznamu plánovaného rušení tří set poboček. Z dvaceti jedné zrušených poboček bylo dvacet jedna nahrazeno jinými. Nejvíce změn se týkalo Moravskoslezského kraje a Kraje Vysočina, kde byly čtyři nové pobočky zařazeny místo těch původně plánovaných k uzavření.
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
18/5/2023 9:20 PM

Ve čtyřech dalších krajích (Jihomoravský, Ústecký, Jihočeský a Plzeňský) byly vyměněny dvě pobočky a v pěti krajích po jedné. V Praze a Středočeském kraji nedošlo ke žádným změnám, jak uvedla Česká pošta v úterním prohlášení.

Nejvíce postižen byl Kraj Vysočina, kde byly na rozdíl od původního plánu rušeny dvě pobočky, avšak za to byla zachována jedna pošta v Pardubickém kraji a jedna v Moravskoslezském kraji. Například pobočka na Bílém předměstí v Pardubicích byla nahrazena uzavřením pošty v Cerekvičce-Rosicích na Vysočině.

Další změny se týkaly například Znojma, kde místo pobočky na třídě Dukelských hrdinů byla zrušena pošta v Příměticích, nebo Liberce, kde byla nahrazena pobočka v Poštovní ulici ve Vratislavicích uzavřením pobočky v Růžodole.

Podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka se celkový počet rušených poboček nezměnil. Během 164 jednání s obcemi a kraji došlo ke změně 21 poboček, které se původně měly rušit, avšak bylo nutné dodržet tři zásady České pošty: dodržení legislativních, ekonomických a klientských kritérií. Zároveň byly provedeny změny na základě žádostí starostů, kteří měli místní znalost a požadovali úpravy seznamu rušených poboček.

Všech tři sta poboček bude uzavřeno do 30. června a bude mít otevřeno jen po dobu jedné hodiny z důvodů provozních. Během června budou na rušených pobočkách zveřejněny informace o náhradních poštách a o poskytovaných službách v nových provozovnách a jejich otevíracích hodinách.

Držitelé zákaznické karty České pošty obdrží informace o provedených změnách, a bude spuštěna speciální webová stránka s aktuálními novinkami. Klienti, kterých se změny týkají, obdrží také informace o změnách přímo do svých poštovních schránek.

Snížení počtu povinně provozovaných poboček z 3200 na 2900 bylo rozhodnutím vlády. Důvodem bylo snižování nákladů v souvislosti s poklesem poštovního provozu o 42 procent během posledních pěti let. Přestože se počet pošt nezměnil, Česká pošta plánuje nabídnout asi čtvrtinu nemovitostí, které patří rušeným pobočkám, k prodeji. Součástí rušení poboček je také snížení počtu pracovních míst o přibližně 1500 ze stávajících 23 000.

Česká pošta vykázala ztrátu ve výši 1,73 miliardy korun v loňském roce a očekává ztrátu až čtyř miliard korun letos. Proto musí přistoupit k úsporným opatřením. Plánuje také představit plán transformace, který rozdělí poštu na část provozující pobočky a poskytující služby pro stát a část zaměřenou na balíkové a logistické služby.

Jaký vliv to bude mít na ceny dopisů a balíků?

Rušení poboček České pošty může mít vliv na cenu poštovních známek a posílání balíků v budoucnu, aktuálně se ceny nemění. Jedním z faktorů, které mohou ovlivnit ceny, je nákladová struktura a efektivnost provozu. S redukcí počtu poboček a snižováním počtu pracovních míst se Česká pošta snaží snížit své náklady a zlepšit efektivitu. Pokud se to podaří, může to mít pozitivní dopad na stabilitu cen poskytovaných služeb, včetně poštovních známek, doporučených dopisů a balíkového přepravného.

Na druhou stranu, rušení poboček může také vést ke snížení dostupnosti a pokrytí poštovních služeb. Pokud se klienti budou muset více vzdalovat ke zbývajícím pobočkám, může to vést ke zvýšené poptávce po určitých službách, což by mohlo ovlivnit ceny. V závislosti na lokalitě a konkurenci na trhu by mohlo dojít ke změně cenové politiky České pošty jako reakce na tyto faktory.

Je důležité si uvědomit, že konkrétní vliv na ceny poštovních známek a balíkových služeb bude záviset na mnoha dalších proměnných, včetně tržních podmínek, konkurence, regulatorních faktorů a strategie České pošty. Je tedy obtížné přesně předvídat, jak se ceny budou vyvíjet v důsledku rušení poboček. Klienti by měli sledovat informace a aktualizace poskytované Českou poštou, aby byli informováni o případných změnách v cenách a službách.

Autor: David Web, Zdroj a foto: Česká pošta