Booking.com (rezervace, storno, věrnostní program)
Co je největší výhoda Booking.com?
Především nemusíme nikam volat nebo osobně chodit a spoléhat se pouze na nabídky, které nám budou poskytnuty v reálném čase. Vše si zařídíme sami přes internet, máme tedy možnost vybrat si z velkého množství nabídek ubytování, porovnat si jejich ceny, přečíst si recenze, prohlédnout si fotky a v klidu se rozhodnout. Pak už stačí si jen vybrané ubytování pomocí několika kliknutí zarezervovat.
Všechna zde nabízená ubytování by navíc měla být nabízena za tu nejnižší cenu, za jakou je můžeme na internetu najít. Další výhodou je to, že celý web je přeložen do více než 40 jazyků včetně češtiny, což nám značně usnadní jeho používání.
Jak velká je nabídka na Booking.com?
Stránka nabízí přes 28 milionů hotelů po celém světě. Najdeme tady ale i nespočet apartmánů v přímořských oblastech, horských chat, kempů i hostelů. Lze tak naleznout ubytování, které bude skutečně odpovídat našim požadavkům, ať už ohledně pohodlí, lokality, ceny nebo nadstandardních služeb.
Každý den proběhnou na Booking.com rezervace na více než 1,5 milionu nocí. Jedná se tedy o službu prověřenou mnohými zákazníky z celého světa.
Jak najít a rezervovat ubytování krok za krokem?
Nejjednodušší bude představit si modelovou situaci – chystáme se například do Řecka na Zakynthos a chceme si zarezervovat apartmán v termínu od 1. září do 14. září. Jsme dva dospělí s jedním třináctiletým dítětem a chceme mít k dispozici dva pokoje. Navštívíme stránky Booking.com a tyto údaje tam zadáme. Při zadávání počtu osob vyplňujeme také věk dítěte kvůli možným slevám u jednotlivých nabídek.
Poté si můžeme v levém sloupci vybrat, o jaký typ ubytování máme zájem, zaškrtneme tedy „Apartmány“. Výsledky si můžeme nechat seřadit podle ceny, hodnocení udělených ostatními zákazníky, počtu hvězdiček anebo ponechat původní řazení, ve kterém pro nás v tomto případě Booking.com na začátek vybral nejlepší ubytování pro rodiny s dětmi.
Zaujme nás například nabídka s názvem Patronis Studios. Už v náhledu si můžeme přečíst, kolik pokojů a lůžek se nachází v jednom apartmánu. Také vidíme jeho cenu.
Když tuto nabídku otevřeme, zobrazí se nám galerie fotek místa a na pravé straně také recenze od těch, kdo už zde byli v minulosti ubytovaní.
Níže si můžeme přečíst popis ubytování, kde zjistíme, jak daleko je od pláže, obchodů, restaurací nebo nejbližšího letiště. Dozvíme se, jak je apartmán vybaven, jestli má balkon a parkoviště nebo zda budeme mít k dispozici Wi-Fi.
Následuje tabulka, ve které můžeme provést rezervaci, a pod ní ještě jedno shrnutí nejbližších míst, vybavení a dostupných služeb. V tomto souhrnu se také dozvíme, jestli je povoleno přivézt si s sebou i našeho domácího mazlíčka. Rozhodneme se ubytování zarezervovat, a tak ve zmíněné tabulce ve sloupci „Vyberte si apartmán“ zaklikneme u vybraného apartmánu namísto nuly číslo 1 a potvrdíme pomocí „Rezervujte hned“.
Na následující stránce jsme upozorněni, že platba proběhne až na místě, a že pokud budeme chtít rezervaci později zrušit, budeme muset zaplatit 50 % z ceny ubytování. Toto je na Bookingu celkem běžná praxe, kterou si hoteliéři zajistí to, že lidé na poslední chvíli ubytování nezruší, a jim tak nezůstanou neobsazené pokoje.
Dále zde nalezneme formulář, kam vyplníme údaje o nás a případně dalších službách, o které bychom měli v místě pobytu zájem (například pronájem auta). Na konci můžeme připojit vzkaz pro hostitele a informaci o přibližném času příjezdu.
V posledním kroku rezervace ještě vyplníme, z jaké země pocházíme, a naše telefonní číslo. Protože u této rezervace neplatíme nic předem, závěrečný formulář pro vyplnění údajů o naší platební kartě se nás netýká. Někteří hostitelé jeho vyplnění pro dokončení rezervace i přesto požadují, ani v takovém případě však není třeba mít obavy. Nakonec vše potvrdíme přes „Dokončit rezervaci“.
Rezervační poplatky na Booking.com účtovány nejsou, platíme pouze cenu ubytování a daň. Ceny jsou tedy stejné, jako kdybychom rezervaci udělali napřímo například zavoláním do hotelu. Někdy jsou dokonce levnější, protože na Bookingu je velká konkurence nabízených hotelů, a hoteliéři zde tedy ceny snižují, aby návštěvníky stránky zaujali.
Veškeré informace o rezervaci se nám pak zobrazí ještě jednou a její potvrzení je nám zasláno na e-mail. V tomto e-mailu poté nalezneme i odkaz, přes který se k rezervaci můžeme vracet a na kterém můžeme kontaktovat hostitele nebo rezervaci spravovat, měnit, případně zrušit. Pokud jsme na Booking.com registrovaným členem, najdeme přehled našich rezervací také přímo na stránkách v našem profilu v sekci „Rezervace“.
Jak na Booking.com probíhá platba?
I když je u řady nabídek možnost zaplatit celou částku až na místě, často se setkáme i s částečnou nebo plnou platbou předem. Ta v drtivé většině případů probíhá pomocí platební či debetní karty, někdy je možné využít i službu PayPal.
Potřebuji si založit na Booking.com profil?
K využívání služeb tohoto portálu není nutné se nijak registrovat. Tato možnost však existuje a má hned několik výhod. Rezervace budeme moci provádět rychleji, protože nebudeme muset znovu uvádět údaje o nás, a budeme o nich mít přehled v našem profilu. Také si můžeme nechat zasílat informace o zvýhodněných nabídkách, udělovat recenze nebo si vytvářet seznamy oblíbených ubytování, která jsme již navštívili anebo to teprve plánujeme.
Registrace je zdarma a můžeme ji provést přes Facebook, přes Google účet anebo přes náš e-mail.
Jak funguje storno rezervace?
Rezervaci je možné zrušit, ne vždy ale můžeme počítat s vrácením peněz. U nabídek, kde je zrušení rezervace zdarma, se tuto informaci dozvíme již v náhledu nabídky – i tady je však potřeba si po provedení rezervace raději zkontrolovat datum, do kdy službu zrušení zdarma můžeme využít. Po tomto termínu už nám bude účtován storno poplatek.
Když informace o zrušení zdarma uvedená není, je rezervace buď zcela nevratná anebo zpoplatněná 30 % z celkové ceny vybraného ubytování. Jak to je u konkrétní nabídky se dozvíme v její rezervační tabulce. Tomuto údaji je tedy potřeba včas věnovat zvýšenou pozornost.
Jak ověřit, že jsem si vybral(a) opravdu kvalitní ubytování?
Jedním z nejlepších způsobů, jak ověřit kvalitu vybraného ubytování, je pročíst si recenze ostatních uživatelů. Můžeme díky nim zjistit, jaký je personál, jak je na tom ubytování s čistotou, jak věrně odpovídá realita internetové nabídce a jaké služby nám budou poskytnuty (výměna ručníků, doplňování toaletního papíru a mýdla, průběžný úklid atd.).
Pokud ubytování nabízí i stravu, většinou se v recenzích dočteme, jestli má cenu si za ni připlatit. Zjistíme i věci, které většina hostitelů jinak v přehledu informací o ubytování nenabízí – například zda se na místě nachází nějací domácí mazlíčci nebo zda jsou majitelé objektu kuřáci.
Věrnostní program Genius
K zařazení do programu Genius stačí být registrovaným členem na Booking.com a rezervovat si přes něj během 2 let alespoň 2 pobyty. Odměnou je sleva ve výši 10 % na další ubytování u hostitelů, kteří jsou v programu také zapojeni. Poznáme je díky označení logem „genius“ ve žluté barvě. Platnost členství v tomto programu je časově neomezená.
Pokud během 2 let zarezervujete více než 5 pobytů, postoupíte na úroveň Genius 2. Odměnou vám bude až 15% sleva u vybraných hostitelů, snídaně zdarma u vybraných podniků a upgrade pokoje zdarma v ubytováních, která jsou do programu zapojena.
Jak kontaktovat zákaznickou podporu Booking.com, pokud mám nějaký problém?
Při řešení problémů a doplňujících dotazů můžeme komunikovat v českém jazyce, což je velké plus. Pokud nejsme registrovaní, najdeme kontakty na zákaznický servis vždy na konci stránky pod odkazem „Zákaznická podpora“, kde rozklikneme možnost „Spojte se s námi“. Ke kontaktům se dostaneme až po zadání čísla rezervace (to zjistíme například z potvrzovacího z e-mailu).
Pokud registrovaní jsme, po přihlášení najdeme kontakty na zákaznickou podporu v sekci „Zákaznický servis“. Zde opět otevřeme záložku „Spojte se s námi“, tentokrát zde ale uvidíme formulář pro mailovou komunikaci a dvě telefonní čísla, na která můžeme zavolat s urgentním problémem. Na e-mail dostaneme odpověď zpravidla během jednoho dne.
Ještě než odešleme mail nebo vytočíme číslo zákaznické linky, můžeme se zkusit podívat na nejčastější otázky jiných zákazníků i s odpověďmi a náš problém tak vyřešit sami. Najdeme je v již zmíněné sekci "Zákaznická podpora" pod záložkou „Vyhledejte si informace“, kde si vybereme téma, kterého se náš dotaz týká, a následně si můžeme příslušné otázky a odpovědi pročíst.
Mobilní aplikace
Booking.com má i svoji mobilní aplikaci, která je nejlépe hodnocenou aplikací zabývající se cestovních ruchem vůbec. Její výhodou je, že veškeré náležitosti související s rezervací a ubytováním jsou převedeny do elektronické podoby a dostupné z našeho telefonu. Dokonce se nám do něj stáhne i mapa dostupná offline, abychom snadno našli místo našeho ubytování, i když se zrovna nebudeme moci připojit na data nebo Wi-Fi (možnost stáhnutí mapy vám bude nabídnuta po rezervaci ubytování). V dalších ohledech se ovládá i funguje skoro stejně jako webová stránka, snad jen s drobným rozdílem, že je o něco přehlednější.
Naše zkušenosti s Booking.com
Díky vyčerpávajícím informacím, které jsou nám poskytovány ke všem nabídkám, je téměř nemožné být z ubytování zklamaný. Když se ale stalo, že ubytování nakonec přece jen nebylo podle našich představ anebo se nám například hostitel snažil při placení na místě naúčtovat vyšší částku, kontaktovali jsme podporu Booking.com a situaci jsme nakonec vždy vyřešili k naší spokojenosti. U některých problémů, které nepotřebovaly urgentní řešení, trvala komunikace déle, než bychom si představovali (až jeden týden), ale vždy jsme byli s výsledkem spokojeni.
Také nehrozí, že by se v období mezi uskutečněním rezervace a začátkem pobytu měnily podmínky nebo cena. Vše zůstává v takovém stavu, jaký panoval ve chvíli potvrzení rezervace, a to i v případě, že se vybrané ubytování během této doby zdraží (například se začátkem sezóny).
Alternativy a podobné služby
Mezi nejznámější a podobně populární alternativy patří Airbnb a Hotels.com. Jak už jeho název napovídá, na portálu Hotels.com bylo původně nabízeno pouze ubytování v hotelech. V současnosti už však nabízí i apartmány, chalupy a podobně. Také v dalších ohledech funguje podobně jako Booking.com. Uživatelsky zajímavý je jeho věrnostní program, díky kterému dostaneme za každých 10 nocí jednu noc v průměrné hodnotě těch předchozích zdarma, a to kdekoli na světě.
Airbnb naopak začalo jako zprostředkovatel ubytování mezi turistou a místním, který má ve svém domě či bytě volný prostor, který může na pár dní levně pronajmout. Až později se nabídka rozšířila o apartmány a v omezené míře i hotely. Ty ale původní ideu ani zdaleka nevytlačily. Protože je hostitel stěžejním článkem celého procesu, na stránkách Airbnb nenajdeme jen recenze ubytování, ale také recenze hostitelů.
Webové stránky obou zmíněných společností jsou kompletně přeloženy do českého jazyka.
Výhody a nevýhody
Pro ty, kdo upřednostňují osobní domluvu, může být nepříjemné, že celý proces rezervace probíhá online. V tomto případě nezbývá nic jiného, než se spolehnout na nespočet recenzí a zabezpečení webu. Pokud si poctivě přečteme všechny informace, které nám Booking.com k vybranému ubytování poskytne, nepříjemné překvapení nás určitě nečeká.
Kromě toho služby Booking.com nabízí převážně výhody – nízké ceny ubytování, obrovské množství nabídek, možnost o všem si v klidu a sám rozhodnout a v mnoha případech i možnost vzít své rozhodnutí bez následků zpět a rezervaci včas zdarma zrušit. Sleva s programem Genius u některých ubytování je pak příjemný bonus.