eBay (kvalita zboží, reklamace, doprava)

Zpočátku fungoval jako virtuální tržiště, kde lidé nabízeli prostřednictvím aukcí předměty, které již nepotřebovali nebo nechtěli. To už však dávno neplatí – aukce jsou spíše výjimečnou záležitostí a na eBay převládají profesionální obchodníci s levnějším továrním zbožím. Přesto zde stále můžeme najít spoustu unikátních produktů. Poradíme vám, jak se v obrovské nabídce orientovat a jak zde úspěšně nakoupit.
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Tipy
17/1/2021 1:00 AM

Krátce o eBay

Web eBay vzniknul roku 1995 jako prostor, kde je možné prodat a koupit téměř cokoliv. Shromažďuje nabídku menších i větších internetových prodejců z celého světa na jednom místě a najdeme tady nejen nové zboží ať už tovární nebo vlastnoruční výroby, ale i věci z druhé ruky. V současné době už prodeje neprobíhají pouze formou dražby. Zboží zde můžeme koupit i tak, jak jsme zvyklí z ostatních internetových obchodů, tedy za pevnou cenu stanovenou obchodníkem.

Z jakého důvodu je tam zboží mnohdy tak levné?

Ceny ovlivňuje hned faktorů. Prvním z nich je velká konkurence mezi obchodníky, z nichž mnoho jich nabízí podobné nebo dokonce stejné zboží. Aby v ní prodejci obstáli, musejí konkurovat cenou. To pak souvisí s druhým důležitým faktorem, a sice s rychlým odbytem zboží, který eBay jakožto momentálně největší internetová nákupní galerie prodejcům umožňuje. Čím nižší ceny, tím více zboží obchodník v krátkém čase prodá a tím rychleji tedy přijde k zisku.

Kromě malých prodejců, kteří prodávají na eBay své vlastní výrobky nebo věci, které již nepotřebují, zde najdeme hlavně spoustu větších, především čínských obchodníků. Ti skupují zboží ve velkém množství přímo z továren, kde bylo vyrobeno. Kupují ho tak za minimální cenu a nám ho mohou na eBay nabídnout sice s přirážkou, ale stále neporovnatelně levněji, než by nás vyšla jeho koupě v „koncovém“ obchodě nebo e-shopu.

Také my můžeme u některých obchodníků na eBay nakoupit větší množství určitého zboží a dostat se tak k ještě nižší ceně za kus, čehož samozřejmě využívají například právě provozovatelé zmíněných „koncových“, menších obchodů.

Jaké zboží se na eBay vyplatí nakupovat?

Co se týče drobných, individuálních prodejců, v jejich nabídkách můžeme najít především sběratelské skvosty. Ať už sbíráme komiksy, lego figurky, obrazy nebo známky, je velmi pravděpodobné, že někdo na eBay se právě něčeho takového zbavuje. Od těchto malých prodejců se pak také vyplatí kupovat použité kvalitní nářadí nebo díly do auta.

Vintage komiks se Spider-Manem z roku 1965, který se dá na eBay koupit za 1514 korun.
Na eBay se dá najít například tento komiks se Spider-Manem z roku 1965.

Druhou skupinou prodejců jsou ti větší, kteří nabízí levné spotřební zboží. Kromě levného oblečení, obuvi, módních doplňků a šperků pro různé věkové kategorie i příležitosti se vyplatí tady hledat i menší věci do domácnosti, jako jsou například stolní lampy, vázy, ubrusy nebo povlečení.

Další populární skupinou zboží je elektronika. Osobně bychom si do koupě chytrého telefonu nebo notebooku přes eBay sice netroufli, ale například chytré hodinky tady lze sehnat za opravdu příznivé ceny. Stejně tak se vyplatí nákup příslušenství jako chladící podložky pod laptop, sluchátka, propojovací kabely a adaptéry, podložky pod myš nebo kryty telefonů, jejichž nákup by nás ve specializovaném obchodě stál mnohonásobně víc.

Jak nakupovat na eBay?

K nákupu je potřeba prvně provést registraci nového zákazníka. To provedeme přímo na stránkách eBay kliknutím na „Register“ v levém horním rohu. Tady zadáváme své jméno, e-mail a námi zvolené heslo k novému účtu.

To sice k registraci stačí, doporučujeme ale rovnou vyplnit i další údaje potřebné k nákupu, tedy telefonní číslo, adresu trvalého bydliště a doručovací adresu. Obchod bude reálně používat pouze doručovací adresu, ostatní kontaktní údaje zadáváme jen kvůli zabezpečení účtu. Všechny tyto údaje vyplníme v nastaveních profilu („Account settings“) v sekci „Addresses“.

Webové stránky eBay bohužel neexistují v české verzi, pokud tedy neovládáme angličtinu, musíme si dopomoci nějakým internetovým překladačem. Po zadání české doručovací adresy se nám budou alespoň ceny zboží zobrazovat v českých korunách.

Zboží pak kupujeme buď za pevně stanovenou cenu, nebo můžeme na zboží, u kterého je vyhlášená aukce, přihazovat. Aukce bývá vyhlašována u unikátních a sběratelských předmětů, ale také u dražší elektroniky a jejího příslušenství. Prodejce může také vyhlásit i cenu, za kterou je možné daný předmět zakoupit okamžitě bez přihazování.

Přihazovat lze jednoduše zadáním částky, kterou jsme ochotni za zboží zaplatit, do připravené kolonky a kliknutím na „Place bid“. Pokud jsme první přihazující, místo kolonky pro nejvyšší nabídku uvidíme tlačítko „Make Offer“. Po jejím kliknutí se objeví malý formulář, kam napíšeme naši počáteční nabídku. Čas, který zbývá do konce aukce, lze vidět přímo pod názvem zboží.

Když si vybereme zboží za pevně stanovenou cenu, můžeme ho okamžitě koupit kliknutím na „Buy It Now“. Pokud si chceme ještě prohlédnout další nabídky a zatím objednávku nedokončovat, pouze vložíme zboží do košíku pomocí „Add to Cart“.

Ve chvíli, kdy se rozhodneme objednávku dokončit, klikneme na ikonku nákupního vozíku v pravém horním rohu obrazovky a potvrdíme náš výběr zboží pomocí „Go to checkout“. Jsme přesměrováni na stránku, kde si vybereme způsob platby a zkontrolujeme doručovací adresu a vybrané zboží (tady je vždy vhodné znovu zkontrolovat zvolenou barvu, velikost, sérii a tak dál). Pak klikneme na „Confirm and pay“ a během pár chvil nám přijde e-mail s potvrzením o nákupu. Tím je objednávka dokončena a my už jen čekáme na její doručení k nám domů. Přehled objednávek najdeme v našem profilu („My eBay“) v sekci „Purchase History“.

Jak na eBay vyhledávat zboží?

Když víme, co hledáme, stačí zadat hledaný výraz v anglickém jazyce do vyhledávací kolonky, kliknout na „Search“, a pak už se jen probírat zbožím odpovídajícím zadání, dokud nenajdeme to, co odpovídá našim představám.

Pokud si chceme spíše prohlédnout, co všechno nám eBay nabízí, můžeme využít vyhledávání v kategoriích. Zboží je rozděleno do kategorií, jako je elektronika, móda, sběratelské předměty a další, které se dále podrobněji dělí na jednotlivé podkategorie.

K lepší orientaci nám pak slouží různé filtry, jako je výběr značky, barvy, velikosti nebo stavu (nové/použité/rozbalené a podobně), v levém sloupci. Zboží si také můžeme nechat seřadit podle ceny nebo data přidání výběrem z nabídky „Sort“, kterou najdeme v pravém horním rohu obrazovky. Pokud například hledáme specifické zboží, patrně nejvíce nám pomůže řazení „Price + Shipping: lowest first“, které nám seřadí předměty od nejnižší ceny včetně poštovného k nejvyšší. Přednostně tak uvidíme ty nejlevnější nabídky, které jsou na eBay k nalezení.

V případě, že se chceme vyhnout aukcím, můžeme si nechat zobrazit pouze zboží s pevně stanovenou cenou kliknutím na možnost „Buy It Now“. Pokud naopak chceme vyzkoušet dražbu, můžeme vybrat možnost „Auction“, díky které uvidíme pouze aukční předměty. Tyto možnosti nalezneme vlevo nad zobrazenými předměty.

Jak si pohlídat, že nakoupím kvalitní zboží?

Nejprůkaznější jsou vždy uživatelské recenze, proto se rozhodně vyplatí řídit se v první řadě podle nich. U vybraného zboží je vždy najdeme hned pod popisem předmětu a krátkým přehledem podobných produktů v sekci „Ratings and Reviews“. V prvním řádku lze vidět počet hvězdiček udělených předmětu osobami, které ho již obdržely, a pod ním pět náhodných recenzí. Pokud si chceme přečíst všechny recenze, klikneme na odkaz „See all reviews“, který najdeme vpravo nad nimi.

Uživatelské recenze chytrých hodinek na stránce eBay, které získaly pouze 3,4 hvězdičky z 5.
Tyto chytré hodinky nedopadly příliš dobře a získaly hodnocení pouze 3,4 hvězdičky z 5.

Abychom se vyhnuli zklamání, je také potřeba si pročíst popis produktu, který je umístěn hned pod jeho fotkami v sekci pojmenované „About this product“. Zde se dozvíte, z jakého materiálu je předmět vyroben, jaké má rozměry, v jakém je stavu a všechny další relevantní informace. U technologických vychytávek a různých smart zařízení se zde dozvíme, s jakým operačním systémem jsou kompatibilní, u oblečení jsou v této sekci zase uvedeny například velikostní tabulky, podle kterých je nutné se orientovat (nikoli podle naší obvyklé velikosti).

V neposlední řadě bychom neměli přehlédnout také celkové hodnocení prodejce. To vidíme ve sloupci s názvem „Seller information“, který se nachází hned na začátku stránky vybrané nabídky vpravo. Důležité je si všímat procent u údaje „Positive feedback“ – pokud přesahují 90 %, s největší pravděpodobností se jedná o důvěryhodného obchodníka.

Jak probíhá placení?

Na eBay je možné platit pomocí systému PayPal anebo, pokud ho nevyužíváme, přímo naší debetní či kreditní kartou. Při platbě kartou zadáváme její identifikační údaje, tedy číslo karty, datum konce její platnosti, bezpečnostní kód ze zadní strany karty a jméno jejího vlastníka. Platba probíhá v zabezpečeném systému, nemusíme se tedy ničeho obávat.

Kolik stojí doprava a za jak dlouho zboží přijde?

Většinou nic. Poštovné si účtují spíše drobní prodejci, kterých je však na eBay poměrně málo. Cenu dopravy si vždy můžeme ověřit na stránce nabídky v kolonce „Shipping“. Způsob dopravy může být nazván různě (Economy, International, Royal Mail,…) důležité je tedy hledat slovíčko „FREE“. Pokud je uvedeno, doprava bude zcela zdarma. V opačném případě uvidíme cenu dopravy v té samé kolonce.

Doba doručení se pak pohybuje mezi 2 až 8 týdny. Přesnější odhad časového rozmezí se dozvíme vždy přímo na stránce vybraného produktu hned pod údajem o ceně dopravy v kolonce „Delivery“.

Jak probíhá reklamace?

Pokud nám zboží přijde poškozené nebo prokazatelně neodpovídá popisu, je třeba to v první řadě dát vědět prodejci:

V sekci „Purchase History“ na našem eBay profilu najdeme záznam o objednávce poškozeného zboží. U tohoto záznamu klikneme na odkaz „More actions“ a následně na „Return this item“. Zobrazí se nám několik možností, ze kterých vybereme tu, která správně popisuje náš problém – Chybějící části, Přišlo poškozené, Nefunguje, Neodpovídá popisu ani fotografiím a tak dál. Pod kolonku s vybranou možností pak můžeme připojit krátký vzkaz pro prodejce a fotografie prokazující naše tvrzení. Pak klikneme na „Request a return“ a počkáme na odpověď od obchodníka, která většinou zabere 1 až 3 dny.

Ačkoli eBay nazývá reklamaci „vrácení zboží“, prodejci většinou na vrácení zboží netrvají. Pokud je poškozené či nefunkční, bylo by zbytečné ho vymáhat od zákazníka zpět a navíc by jim mohla připadnout povinnost uhradit dopravu pro vracené zboží. Spíše tedy poskytnou finanční kompenzaci a dále se případem nezaobírají.

Podobně postupujeme i v případě, že jsme svoji objednávku neobdrželi vůbec, pouze s tím rozdílem, že po kliknutí na „More actions“ vybereme „I didn’t receive it“. Pak máme na výběr dvě možnosti – žádat o vrácení peněz („I want a refund“), anebo o opětovné zaslání („I want this item“). Z vlastní zkušenosti bychom doporučili nechat si vrátit peníze a najít si jiného prodejce, jelikož neexistuje záruka, že na druhý pokus by zboží v pořádku přišlo. Po zvolení jedné z možností můžeme opět připojit krátký vzkaz, klikneme na „Send request“ a čekáme na reakci.

Pro případy, že by s námi prodejce nekomunikoval, jsme kryti službou eBay garantující vrácení peněz neboli Money Back Guarantee. Tu můžeme využít, pokud na naši stížnost prodejce nereaguje více než 3 dny. O pomoc zažádáme v historii našich objednávek („Purchase History“), kde u diskutované objednávky klikneme na „See request details“ nebo „See return details“ (zobrazí se možnost odpovídající našemu konkrétnímu případu). Následně vybereme možnost „Ask eBay to step in“. Obchod má pak na vyřešení žádosti 2 dny.

Na řešení těchto problémů máme lhůtu 30 dní od obdržení zboží.

Pokud chceme zboží vrátit jen proto, že o něj již nemáme zájem, moc se nám to nevyplatí. Musíme zaplatit dopravu zpět k prodejci a na finanční náhrady zpravidla nemáme nárok. Také zde nelze vždy počítat s 30denní lhůtou. Někteří prodejci mají lhůtu kratší a někteří dokonce zcela odmítají možnost vrácení zboží. Tuto informaci si vždy musíme ještě před provedením objednávky ověřit v kolonce „Returns“, která se nachází hned pod údaji o dopravě.

Kdy jsou na eBay nejlepší akce?

Obchod se každoročně zapojuje do masivních slevových akcí Black Friday (29. listopadu) a Cyber Monday (2. prosince). Kromě toho zde každý den najdeme 24hodinové slevy na vybrané zboží, takzvané Daily Deals, které se nacházejí hned na úvodní stránce webu.

Musím při nákupech platit DPH a clo?

Pokud k nám objednávka putuje ze země Evropské unie, clo neplatíme nikdy a DPH je již zahrnuta v ceně. Když k nám ale putuje z jakékoliv další země, je to o něco složitější:

  • Zboží o úhrnné hodnotě (tj. vlastní hodnota zboží společně s náklady na jeho dopravu a dalšími poplatky) nižší než 22 euro je od cla i DPH osvobozeno.
  • U zboží o vlastní hodnotě 22 až 150 euro clo neplatíme, ale je mu vyměřena DPH.
  • Pro zboží s vlastní hodnotou nad 150 euro je vyměřeno clo i DPH.
  • Daň činí 21 % z celkové částky a clo činí až 14 % z částky.

Pokud je jako způsob dopravy v kolonce „Shipping“ uvedeno „Global Shipping“, výše zmíněné poplatky už by měly být rovnou zahrnuty v ceně zásilky. U jakékoli jiné dopravy je pravděpodobné, že zásilce, pro kterou je to relevantní, bude na české celnici vypočítáno clo z její úhrnné hodnoty, které budeme muset při převzetí uhradit. V tomto případě nám také bude účtován poplatek za proclení ve výši 180 korun. Většina prodejců ale skutečně využívá tu možnost dopravy, kde je již vše zahrnuto.

Existuje eBay jako mobilní aplikace a vyplatí se mi stáhnout si ji?

EBay má svoji mobilní aplikaci, která nabízí zákazníkům vše, co nabízí klasická desktopová verze obchodu. Kopíruje kategorie, způsob ovládání i vzhled webové stránky, stejně tak zde najdeme totožné akční zboží. Ani aplikace navíc není dostupná v českém jazyce. Její hlavní výhodou oproti eBay webu je tedy to, že ji můžeme použít kdykoliv a kdekoliv pomocí našeho mobilního telefonu.

Naše zkušenosti

S nákupy na eBay nemáme žádnou špatnou zkušenost, je však nutné podotknout, že s našimi nákupy neriskujeme. Používáme ho k nákupům spotřebního zboží, drobných vychytávek do domácnosti a příslušenství k elektronice, což jsou produkty, které by v klasických obchodech vyšly mnohem dráže, a navíc bychom měli neporovnatelně omezenější výběr.

U větších prodejců je důležité si pozorně pročíst popis produktu a recenze lidí, kteří ho již zakoupili. Fotografie poskytované těmito prodejci totiž často klamou ať už velikostí, barvou nebo materiálem, a při nepozornosti je snadné se nechat napálit.

Při nákupu u konkrétních osob se nám zase velmi osvědčilo řídit se jejich celkovým hodnocením („Positive feedback“) a také je kontaktovat ještě před provedením objednávky, abychom si utvořili obrázek o tom, jak je prodejce ochotný komunikovat. Zprávu lze zaslat prodejci kliknutím na „Contact seller“ v pravém sloupci na stránce konkrétní nabídky.

Reklamaci jsme museli řešit dvakrát – jednou při neobdržení zboží a jednou při obdržení poškozeného zboží. V obou případech jsme však spor vyřešili během několika dní přímo s prodejcem a nebylo potřeba využít služby eBay Money Back Guarantee. Také jsme v obou případech obdrželi plnou finanční satisfakci a v případě poškozeného zboží prodejce odmítnul jeho zaslání zpět.

Výhody a nevýhody

Mezi největší lákadla této nákupní galerie patří možnost nakoupit si zde zboží téměř za výrobní ceny, navíc mnohdy bez nutnosti platit poštovné. Výhodou je i bezpečný platební systém a ochrana zákazníků ze strany eBay. Díky široké nabídce zboží z celého světa také snadno najdeme to, co bychom v tuzemských obchodech sháněli jen stěží.

Nevýhodou je především vzdálenost mezi námi a prodejcem. Ačkoli se eBay snaží chránit zákazníky, občas se samozřejmě může mezi obchodníky objevit podvodník, na kterého si nebude moci došlápnout ani eBay, ani my. Negativní zkušenosti můžeme předejít pročítáním recenzí a nakupováním u zavedených prodejců. Také nedoporučujeme nakupovat podezřele výhodné značkové zboží, často jde o padělky.

Drobnější nevýhodou je pak delší doba doručení a nutnost veškeré komunikace pouze v anglickém jazyce. Webová stránka navíc není moc graficky přívětivá, nemá moderní design a místy se může jevit nepřehlednou. Za nás je malým zklamáním také mobilní aplikace, která sice funguje tak, jak má, avšak nenabízí v podstatě žádné benefity oproti webu.

I přes uvedená negativa u nás ale převládá kladný názor na eBay, který je skvělým prostředkem, jak najít mnohdy unikátní zboží za velmi výhodné ceny.

No items found.