Pilotní průkaz ultralight. Cena za hlavu v oblacích atakuje 120 tisíc
Nádherný koníček, při kterém se budete vznášet
Mít hlavu v oblacích, cítit se volně jako pták, mít vítr ve vlasech a podobná rčení můžete snadno proměnit ve skutečnost. Létání je krásným koníčkem a možná vás překvapí, že cesta k pilotnímu průkazu není těžká ani nákladná. Pokud byste srovnali nejdražší autoškolu, kde získáte řidičský průkaz typu B a nejlevnější leteckou školu, zjistíte, že se jedná o zanedbatelný rozdíl. Připojíte se ke špičkám sportovního létání a přicestování budete naprosto nezávislí.
Proč se stát pilotem
Kromě vášně a touhy po nespoutaném dobrodružství a pocitu svobody je pilotní průkaz praktickým pomocníkem i snovým zaměstnáním. S rozšířením pilotní licence můžete přepravit nejen sebe a rodinu na dovolenou, ale poskytovat i komerční služby, vyhlídkové lety, rychlou přepravu zásilek nebo dopravu osob na důležité obchodní schůzky. Zkrátka proměnit věc, kterou zbožňujete v profesi.
Podle toho, zda chcete létat jen pro radost nebo být pilotem pro více cestujících, vybíráte konkrétní typ pilotního průkazu.
Pilotní licence pro zábavu a volný čas
Nemáte řidičský průkaz na osobní automobil typu B, protože vám zatím nebylo 18 let? Nevadí. Za volant nemůžete ale do letadla už ano. K výcviku na ultralightu se můžete přihlásit už od 15 let, piloti žáci mohou létat dokonce už ve 14 letech. Kompletní výcvik trvá přibližně 3 až 5 měsíců. Závěrečná zkouška se skládá nejdříve v 16 letech a kvalifikace platí 2 roky. Před každým prodloužením platnosti je třeba nalétat alespoň 5 hodin.
První licence se vztahují jen na rekreační a sportovní létání. Ultralehká letadla pak dovolují vychutnat si pravý požitek z létání s motorovým strojem.
Oprávnění ULL
Ultralehké letouny (ULL) jsou dvoumístná sportovní letadla s maximální vzletovou hmotností 600 kg. S oprávněním není možné volně létat do zahraničí, nelze s nimi létat v noci a komerční účely jsou dovoleny pouze pro pilotní výcvik. Jedná se však o licenci, která otevírá cestu k oblakům, skvělou zábavu a nádherného koníčka. S letadlem budete moci přistávat i mimo oficiální letiště a svézt můžete jen jednoho pasažéra.
Co je zapotřebí k získání pilotního průkazu na ULL
- Výcvik, 20 hodin létání a 50 hodin teorie.
- Získání radiotelefonního průkazu zkouškou na úřadě ČTÚ.
- Zdravotní způsobilost.
- Splnění teoretických testů a praktického přezkoušení při letu s instruktorem.
Průkaz ULL. Cena 114 tis i 34 tis Kč
Nejvyšší cena výcviku je pod hlavičkou AeroPrague realizovaného v Ostravě Mošnově. Za kompletní výcvik zaplatíte přes 114 Kč. Nejlevnější výcvik lze absolvovat v Kladně za 34 tisíc, v Chebu nebo Podhořanech za 35 tisíc. Na Aerowebech jsou zobrazeny přehledně letečtí instruktoři nebo letecké školy, které mají oprávnění k výcviku, místo výcviku, typ letadla, hodinová sazba i cena kurzu. Můžete zvolit leteckou školu v blízkosti bydliště nebo v místě, kde studujete či pracujete. Rozdíl cen činí i desítky tisíc.
Zdroj dat: https://www.aeroweb.cz/pilotni-prukazy/ultralighty/pilot-ultralehkych-letounu-ull
Co dál po ULL
Ti, kteří absolvují výcvik a získají licenci mohou létat pouze na tom letadle, který jim byl průvodcem během výcviku. Později mohou přistoupit k přeškolení na jiný typ letadla a získat například kvalifikaci na řízené lety VFR.
Podrobné informace o typech pilotních průkazů a nákladech na jejich získání jsme zpracovali v textu Kolik stojí pilotní průkaz.
S licencí si můžete pronajmout letadlo na výlety a služební cesty. Alternativou k licenci na ULL je Light Aircraft PilotLicence (LAPL). S ní můžete provozovat nekomerční lety pro sportovní a rekreační účely po celé EU a na palubě mohou být spolu s pilotem 3 další cestující. Později lze pilotní průkaz rozšířit kurzem létání nařízená letiště. Navazuje přeškolení na výcvik soukromého pilota letounů PPL(A).
Co všechno může být letadlo
Za letadlo je v ČR považováno hned několik strojů. Ke každému je zapotřebí jiný typ pilotního průkazu. Letadlem je totiž i horkovzdušný balón, rogalo, kluzák, vrtulník až po různé typy letounů s jedním nebo několika motory. Proto jsou i pilotní průkazy různé. Kromě pilotních průkazů se získávají i různé kvalifikace, například pro létání v noci, pro létání pouze podle přístrojů, pro leteckou akrobacii nebo prolety vícečlenné posádky.
Autor: Iva Vaněčková
Zdroje:
https://www.jetbee.aero/cs/magazin/jak-ziskat-pilotni-prukaz-a-stat-se-pilotem
https://www.aeroweb.cz/pilotni-prukazy/ultralighty/pilot-ultralehkych-letounu-ull
https://aero-academy.cz/pilot-ultralehkych-letadel-ull-a/