Kolik stojí Bugatti Chiron
Kolik Bugatti Chiron stojí a kde ho koupit?
Oproti vozům Lamborghini jsou modely Bugatti pro ještě vybranější a bohatší klientelu vzhledem ke svému luxusnímu provedení a té nejvyšší kvalitě na světě. Proto se vyrábí velmi omezený počet kusů jednotlivých modelů, Chiron se dočkal pouze 500 vyrobených kusů a někteří klienti si na svůj vysněný vůz počkali i tři roky. Důvod je prostý, výroba probíhá ručně, továrna připomíná spíše laboratoř než klasickou automobilku a většina klientů si svůj model individuálně nadesignuje předem. Hotových modelů Chiron je tedy pouze několik desítek ročně (zhruba 70 kusů).
V základní výbavě tento unikátní automobil stojí v přepočtu 75 milionů Kč. Veškerá dodatečná originální přání klientů na barvy, materiály a doplňky cenu samozřejmě ještě zvyšují o několik milionů korun. Samotný základní servis, který Bugatti svým klientům poskytuje, vyjde na půl milionu korun při první prohlídce. Dále je pak nutné pravidelně měnit brzdové kotouče, pneumatiky, čtyři turbodmychadla nebo čelní sklo, vše dohromady za první čtyři roky provozu vozidla stojí kolem 10 milionů Kč.
Vzhledem k prestižnosti a unikátnosti značky Bugatti si její automobily lze objednat pouze na jejich pobočkách, který existuje pouze několik desítek na světě. V Evropě jsou nejbližšími prodejnami pro Českou republiku pobočky ve Vídni a v Mnichově. V autobazarech na jejich modely těžko narazíte, jedinou další možností je nákup od předchozího soukromého majitele vozu, který pravděpodobně chce přejít na novější model od Bugatti.
Luxusní vůz od Bugatti
Bugatti Chiron je jeden z nejrychlejších a nejvýkonnějších sportovních automobilů planety, zároveň také jeden z nejdražších. Značka Bugatti je proslulá svou výrobou luxusních vozů, bohužel v průběhu 20. století dvakrát zanikla než ji odkoupil koncern Volkswagen v roce 1998 a pokračoval v její tradici v továrně v Molsheimu. Bugatti Chiron je nástupcem modelu Veyron a jeho koncept byl představen v Ženevě na začátku roku 2016, odkdy se také vyrábí.
Jméno tohoto modelu odkazuje na slavného monackého automobilového závodníka Louise Chirona, který byl úspěšný především v meziválečném období, zúčastnil se ale i závodů Formule 1. Svůj první závod zajel ve slavném závodním voze Bugatti 35 navrženém a zkonstruovaném právě zakladatelem původní značky Bugatti.
Bugatti Chiron bylo v době svého uvedení nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě. K tomu jsou přizpůsobené i jeho rozměry činící na délku 4 544 mm, na šířku bez zrcátek 2 038 mm a na výšku pouhých 1 212 mm. Rozvor nápravy je 2 711 mm a celková váha představuje 1 996 kg. Jedná se o dvoudveřové coupé se dvěma luxusními sportovními sedadly a zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 44 l, který je navíc umístěn pod kapotou na přídi vozidla.
Nikoho asi nepřekvapí, že tento nadupaný stroj je poháněný benzínovým šestnáctiválcovým motorem W16 o objemu 8,0 l, který je přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly. Výkon 1 500 koní a točivý moment 1 600 Nm umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, z 0 na 200 km/h za 6,5 sekundy a z 0 na 300 km/h za 13,6 sekundy. Jeho maximální rychlost byla elektronicky stanovena na 420 km/h z důvodu bezpečnosti, oficiálně však není uvedena skutečná maximální rychlost, která může přesahovat i 450 km/h. Od doby jeho uvedení bylo Bugatti Chiron překonáno jinými modely supersportovních aut, aktuálně je nejrychlejším vozem SSC Tuatara s maximální rychlostí 532 km/h.
Při takto vysokých rychlostech dochází přirozeně ke zvyšování teploty motoru a je nutné jeho dostatečné chlazení. Disponuje tedy deseti chladiči, přes které proteče 800 l vody každou minutu. Zároveň využívá chlazení okolním vzduchem, který nasává a prochází motorem. Každou minutu provozu na vysoký výkon spotřebuje zhruba 60 tisíc litrů vzduchu, což je přibližně stejné množství dýchaného vzduchu dospělého muže za 5 dní.
Převodovka a další parametry
Bugatti Chiron má sedmistupňovou automatickou duální převodovku a stálý pohon všech kol (4x4), bezpečné zastavení zajišťují kotoučové karbon-keramické brzdy s titanovými třmeny. Objem palivové nádrže je úctyhodných 100 l, kombinovaná spotřeba paliva je zhruba 22 l na 100 km. Zajímavým údajem je spotřeba při plném výkonu a maximální rychlosti 420 km/h, která by dokázala vyprázdnit celou 100 l nádrž za pouhých 9 minut.
Takto unikátní a výkonný automobil si zaslouží ty nejkvalitnější materiály. Proto jsou karoserie a monokok Bugatti Chironu vyrobeny z uhlíkových vláken, která jsou pevná a lehká. Pro představu, kdybyste všechna tato karbonová vlákna seřadili za sebe, devětkrát by překonala vzdálenost mezi Zemí a Měsícem. Jediná součást, na kterou nebyly kladeny nároky na lehkost je znak Bugatti na přední masce, který je z ryzího stříbra.
Lehkost celého vozidla jde ruku v ruce s aerodynamikou pro snazší dosažení vysokých rychlostí. Tvary blatníků, podběhy, ráfky kol nebo chladiče jsou všechny navržené pro co největší minimalizaci turbulence. Celkový design automobilu se skládá z jemných dlouhých linií, které všechny slouží jedinému účelu - proudění vzduchu a chlazení motoru a brzd. Dobrým příkladem je osm předních LED světlometů, za kterými jsou otvory pro přívod vzduchu sloužícího k ochlazení předních brzd.
Velké zadní křídlo nemá zdaleka pouze estetickou funkci, ale aktivně se podílí na ovládání automobilu svým nastavováním pod různými úhly podle rychlosti a jízdního režimu. Funguje také jako aerodynamická brzda při extrémně vysokých rychlostech. Vybraným jízdním režimům se přizpůsobuje i adaptivní podvozek.
Interiér vozu je ještě luxusnější než byste možná čekali. Velice moderní a elegantní design odráží charakteristický vzhled exteriéru modelu Chiron. Středem vozu mezi oběma sedadly se táhne ohromující oblouk LED světla ve tvaru C, který je zasazený do jediného kusu hliníku, jedná se tedy o nejdelší jednolité osvícení použité v automobilu. Řidič má všechny tři digitální displeje se základními informacemi o vozidle na své přístrojové desce, klasický analogový tachometr hrdě ukazuje magickou hranici 500 km/h. Na centrální hliníkové konzoli je několik nastavitelných displejů.
Za zmínku také stojí jedinečný audiosystém, jehož membrány jsou tvořené z diamantů pro ten nejdokonalejší přenos zvuku. Hudbu slyšíte perfektně za každé situace, nastavení zvuku se totiž liší i podle vybraného stylu interiéru a typu kůže. Nabídka barevných a materiálových kombinací je nepřeberná a vždy na přání klienta, obsahuje pečlivě vybrané druhy kůže, cenné kovy a další unikátní materiály. Individuální rytiny a vyšívky vašemu Bugatti Chiron dodají osobitý rozměr a originalitu.
Porovnání cen podobných typů aut od jiných značek
Bugatti Chiron se svým vysokým výkonem, luxusním designem a moderními technologiemi těžko hledá konkurenci, můžeme ho ale porovnat s vozy jako Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake nebo Lamborghini Aventador S. Každý automobil má co nabídnout a je zajímavé vidět, jak se liší od Bugatti Chiron a za kolik korun si je můžete pořídit.
Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake je svými rozměry delší, užší a malinko vyšší než Bugatti Chiron, váhově je však o 100 kg lehčí. Jeho dvanáctiválcový motor o výkonu 580 koní dosahuje prokazatelně nižší rychlosti než Bugatti Chiron s 1 500 koňmi. Zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,5 s a má maximální rychlost 320 km/h. Spotřeba paliva 13 l/km i velikost nádrže 78 l jsou také zredukované oproti Bugatti, ale Aston Martin může nabídnout 4 místa pro pasažéry. V základní výbavě tento vůz získáte za zhruba 20 milionů Kč, tedy za mnohem méně než Bugatti Chiron.
Lamborghini Aventador S má typický nízký sportovní a ostrý design této italské značky, rozměrově je tedy mnohem nižší a delší než model od Bugatti, je také podstatně lehčí a to přibližně o 400 kg. Má dvanáctiválcový motor o úctyhodném výkonu 740 koní, jeho maximální rychlost je 350 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 s, za což se v porovnání s Bugatti Chiron nemusí vůbec stydět. Se spotřebou 16 l/km a nádrží o objemu 90 l představuje levnějšího, ale kvalitního konkurenta modelu Bugatti, v jeho základní výbavě za něj totiž zaplatíte pouhých 8,7 milionů Kč.
Bugatti Chiron z lega
Slavný dánský výrobce hraček, firma Lego, se v rámci propagace své řady Lego Technic, ze které si můžete vyrobit vlastní malý model vybraných sportovních vozidel, rozhodla postavit kompletně funkční pojízdný model Bugatti Chiron v životní velikosti právě z těchto lego kousků.
Sestavit ho zabralo 13 438 hodin práce, použito bylo přes milion dílků ze stavebnic Lego Technic a jednalo se o 339 různých typů. Výsledný model váží 1,5 tuny, které musí rozjet motor o výkonu 5,3 koní a točivém momentu 92 Nm. Dosahuje rychlosti až 30 km/h, kterou můžete sledovat na funkčním tachometru z dílků Lego Technic. Funguje dokonce i zadní pohyblivý spoiler.