Co je potřeba na STK

Každý osobní automobil, s výjimkou nových vozů, musí absolvovat technickou kontrolu v intervalu 2 let. Motocykl každé 4 roky. Připravili jsme podrobného průvodce o průběhu technické kontroly a poradíme, jak připravit auto a motorku na STK a co vše před STK zkontrolovat.
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
28/7/2024 1:24 PM

Na STK pro STK

Zkratka STK označuje Stanici Technické Kontroly, ale vžila se natolik, že se v běžném hovoru používá pro kontrolu stavu vozidla. Mít, nemít, projít, neprojít nebo jezdit s propadlou, se doplňuje slovem STK, ačkoliv máme na mysli samotnou prohlídku, kontrolu a ne stanici. Stanice pečlivě kontrolují stav motorových vozidel a vydávají osvědčení o jejich technické způsobilosti. Bez zmíněného osvědčení nesmí vozidlo na veřejnou komunikaci.

Technická kontrola je zákonnou povinností, každé vozidlo, které je v evidenci a má registrační značku musí pravidelně procházet technickou kontrolou, jinak nesmí na cesty.

Na technickou nemusíte jen jednou

Stanici technické kontroly navštívíte nejprve při evidenční kontrole, pokud vůz mění majitele. Následně vás čeká pravidelná technická kontrola v předepsaném intervalu. Pokud jí neprojdete, vracíte se po 30 dnech na opakovanou technickou kontrolu. Kdo má zájem, může si nechat na stanici prohlédnout vůz na vlastní žádost.

Co je zapotřebí na STK

Na technickou kontrolu veze vůz majitel, provozovatel nebo jakýkoliv zástupce. Nově se údaje evidují pouze online a není nutné mít velký technický průkaz. Stačí malý techničák pro ověření identifikačních údajů o vozidle. Po emisní kontrole předkládáte protokol o měření emisí, pokud jste s vozidlem jeli na emise do jiné stanice. Jestliže se na technickou kontrolu vracíte po neúspěšném pokusu, předkládáte protokol o kontrole s vyznačenými vadami. Viz co sebou na STK.

Emise před STK

Než se vypravíte na STK musíte projít kontrolou a měřením emisí. Emise platí dva roky, na kontrolu nemusí pouze motocykly do 400 kg. Měření emisí předchází znečištění životního prostředí, automobil nesmí mít ve výfukových plynech škodlivé emise a kontroluje se hodnota oxidu uhelnatého ve výfukovém plynu. Na technickou kontrolu následně odcházíte s protokolem o měření emisí. Zpravidla měření stk + emise absolvujete na stejné stanici před technickou prohlídkou, ale není to povinností.

Jak probíhá technická kontrola

Před samotnou technickou kontrolou se prověří identifikace vozu a zapsané údaje v dokumentech. Následuje kontrola brzdového systému a kontrola řízení. Problémem může být stav pneumatik, seřízení kol. Technik prověří stav tachometru, motoru a jeho výkonu, podvozek i karoserii. Posuzuje se stav koroze. Všechna světla musí být funkční, výhled řidiče nesmí být ničím krytý. Zjišťuje se stav bezpečnostních pásů a airbagů. Technická kontrola probíhá obvykle bez nutnosti zapojení řidiče, pouze vůz dopravíte na určené místo ve stanici.

Nezapomeňte na povinou výbavu ve voze. Pracovníci občas kontrolují datum expirace lékárničky.

Jak probíhá STK u motocyklu

U motorky se na STK jezdí zpravidla 4 roky. Nová motorka absolvuje první technickou až po 6 letech. Motocykl musí mít v perfektním stavu pneumatiky, řízení, výfuk, karoserii, brzdy a zrcátka. Největším problémem bývají nehomologované díly a úpravy na motorce, které nejsou schválené. Problematické jsou i nejrůznější doplňky s ostrými hranami.

Na STK si můžete přivézt i doklady o homologaci doplňků.

Proč nedostanete technickou

Pracovníci technické kontroly nejčastěji odhalí problém s ojetými pneumatikami nebo nesprávném rozměru pneumatik a kol. Neprojdete při úniku provozních kapalin, s hlučným výfukem a nefunkčními světly. Skla nesmí být ztmavená nad normu, vozidlo nesmí mít neschválené úpravy nebo doplňky bez homologace.

Kam na technickou kontrolu

Seznam stanic technických kontrol je zveřejněný na stránkách Ministerstva dopravy. Obvykle jezdí řidiči do stanice, kterou mají nejblíž bydliště. Není žádnou povinností navštívit stanici v kraji nebo v místě trvalého bydliště. Vybrat si můžete jakoukoliv stanici v republice. Například poblíž chaty nebo při návratu z dovolené. O některých stanicích kolují zvěsti, že jsou přísní, jiní jsou shovívaví, v menších městech může být STK levnější, vezmou vás bez objednání, kontroly probíhají rychleji aj. Výběr je čistě na majiteli vozu. Více v našem článku STK cena.

Jak se připravit na STK

Nejjednodušším řešením je obrátit se na autorizovaný servis, který vozidlo důkladně prohlédne, odstraní případné drobné závady a vozidlo na STK mohou rovněž odvézt. Majiteli jej vrátí až po technické kontrole.

Minimálně zkontrolujte únik provozních kapalin, důkladně prověřte funkci všech světel a stěračů. Přeměřte hloubku vzorku na pneumatikách a zkontrolujte filtr pevných částic. Není na škodu vyměnit olej a brzdovou kapalinu.

Co zkontrolovat a čemu se věnovat před STK

  • světla,
  • brzdy,
  • možný únik kapalin,
  • nahuštění pneumatik,
  • kontrola typu kol,
  • změření hloubky dezénu na pneumatikách,
  • kontrola výfuku, hluk, zápach, únik kapalin,
  • odstranit poklice z kol,
  • vůz vyčistit,
  • umýt registrační značky,
  • doplnit povinnou výbavu.

Výsledek STK

Z technické kontroly můžete odjíždět s tím, že vozidloje v dobrém technickém stavu a dostáváte potvrzení o způsobilostik jízdě na další 2 roky. Někdy technik upozorní na drobné závady,které doporučí odstranit. Druhou možností je objevení závažnějších problémů,pak vám na technické kontrole vydají protokol a máte lhůtu 30 dní na odstraněnínedostatků.

  • Lehká závada – nebrání provozu, osvědčení se uděluje.
  • Vážná závada – osvědčení na 30 dní, povinnost opravit závady a znovu se dostavit na technickou.
  • Nebezpečná závada – nutnost zajištění odtahu vozidla, zajištění opravy, dopravení vozidla zpět na STK.

Nejezděte bez STK

Jízda bez STK se může prodražit. Opomenutí o pár dní ještě policisté řeší pokutou do 3 tisíc korun, ale jízda s propadlou technickou po mnoho měsíců doprovázená špatným technickým stavem vozidla nebo motocyklu může stát až 10 tisíc se zákazem řízení na 1 rok. Největším rizikem je, že s vozidlem bez platné STK můžete způsobit nehodu a pojišťovna nemusí hradit škodu z povinného ručení. Pak je úhrada následků na řidiči, škoda společně s újmou na zdraví může být nákladem šplhajícím do milionů.

Správným postupem je nechat vozidlo na stanici technické kontroly dopravit a na vozovku vyjet až s platnou STK. O možných pokutách za jízdu bez STK informujeme v samostatném článku.

Autor: Iva Vaněčková, Foto: Pixabay.com

Zdroje:

https://www.registr-vozidel.cz/caste-dotazy/co-musim-mit-s-sebou-na-technickou-kontrolu

https://octaviaclub.cz/technicka-kontrola-auta/mereni-emisi/

https://www.csobpoj.cz/blog/jak-na-stk-vse-co-potrebujete-vedet