STK motocykl: co a jak často se kontroluje a cena
Stejně jako s osobním automobilem i s motocyklem musíte pravidelně na STK. Zjišťovali jsme pro vás ceny STK na motocykl v jednotlivých regionech a poradíme vám, jak motorku na STK co nejlépe připravit.
Komplexní technická kontrola motocyklů
Jízda na motocyklu je zábavná, plná adrenalinu i romantiky. Je ale třeba vzít v potaz, že je mnohem nebezpečnější než v jízda v automobilu, a to i v případě, že máte dokonalé oblečení a ochranné prostředky. K nehodám může přispět nepřízeň počasí nebo technický stav motocyklu. Technické kontroly motocyklů jsou mnohem komplexnější, často trvají i déle než kontroly u osobních vozidel.
Jak často se musí s motorkou na technickou
Na technickou kontrolu se s motocyklem jezdí každé 4 roky. Nové motocykly je třeba kontrolovat až po 6 letech - tedy ne zrovna často. Na emise s motorkou nemusíte už od roku 2018.
Kromě technického stavu se kontroluje i povinná výbava, jako je lékárnička a pojistky. Výstražná vesta do povinné výbavy motorky nepatří.
Vžitým označením pro technickou kontrolu je zkratka STK. Ačkoliv se jedná o Stanici Technické Kontroly, v populaci jsou výrazy: jízda bez STK, prodloužení STK a neprošel STK, natolik frekventované, že se nad původním významem zkratky nikdo nepozastaví.
Cena STK motocyklu
Oproti cenám technické kontroly automobilů, jsou ceny STK na motorku příznivější.
Co je potřeba na STK a co se kontroluje
Základní kontrola motocyklu
Při první kontrole je nutné ověřit, zda z motorky někde nevytékají kapaliny, zda fungují všechna světla a prohlédnout stav výfuků. U motocyklů je lákavé měnit rozměr kol nebo experimentovat s pneumatikami. Než pojedete na technickou kontrolu je třeba prověřit, zda typ a rozměr kolna motorce odpovídá tomu, co je zapsáno v technickém průkazu.
Světla musí mít homologaci a musí být v dobrém stavu, bez prasklin nebo poškození. Dobře viditelná musí být registrační značka, zapomeňte na její ozdobení různými trofejemi z cest.
U technické pozor na vzorek pneumatik
Technik STK se zaměří na pneumatiky na motorce. Musí být v perfektním stavu, bez prasklin a nesmí mít sjetý vzorek. Hloubka dezénu nesmí klesnout po 1,6 mm (skútry a mopedy pod 1 mm). Dezén se měří na několika místech. Společně s pneumatikami se kontroluje také počet a stav drátů u kol.
Kontroluje se stav světel
Ověření, že levá přední bliká, nebude u technické kontroly stačit. Kromě perfektního stavu světel, se kontroluje i jejich správné umístění, zapojení, seřízení a barva osvětlení. Vše musí odpovídat předpisům.
Motocykl musí mít dálková a potkávací světla, brzdová světla, přední a zadní obrysová světla a osvětlení nad SPZ. Zadní odrazka nesmí být trojúhelníková.
Nejčastěji neprojdou výfuky
Nejčastějším důvodem, proč motorkář odchází od STK s nepořízenou, je stav výfuků. Na motocyklu jsou použity nehomologované díly, výfuky dělají nadměrný hluk nebo nadlimitně znečišťují.
Problémem při STK bývají i ostré hrany, vyčnívající nebo ostré části blatníků, rámů, hran plexiskla nebo kufrů a doplňků.
Zrcátka mají čísla
Vyleštěné zrcátko, ve kterém je dobře vidět situace na pozemní komunikaci musí být homologované, správně seřízené a mít číslo schválení konstrukční části. To dokládá, že zrcátko má předepsané zakřivení odrazné plochy a je odolné.
Co se kontroluje při každé STK kontrole motocyklu:
- Únik kapalin:
- Kontrola, zda z motorky někde nevytékají kapaliny.
- Světla:
- Funkčnost všech světel.
- Homologace světel.
- Stav světel (bez prasklin nebo poškození).
- Správné umístění, zapojení, seřízení a barva osvětlení.
- Přítomnost dálkových a potkávacích světel, brzdových světel, předních a zadních obrysových světel a osvětlení nad SPZ.
- Zadní odrazka nesmí být trojúhelníková.
- Registrační značka:
- Dobře viditelná, bez ozdob.
- Pneumatiky:
- Stav pneumatik (bez prasklin).
- Hloubka dezénu (nesmí klesnout pod 1,6 mm, u skútrů a mopedů pod 1 mm).
- Kontrola na několika místech.
- Stav a počet drátů u kol.
- Výfuky:
- Homologace výfuků.
- Hlučnost výfuků.
- Emise výfuků (nesmí nadlimitně znečišťovat).
- Ostré hrany:
- Kontrola vyčnívajících nebo ostrých částí blatníků, rámů, hran plexiskla nebo kufrů a doplňků.
- Zrcátka:
- Homologace a správné seřízení zrcátek.
- Číslo schválení konstrukční části (předepsané zakřivení odrazné plochy a odolnost).
Výsledek STK na motorku
Od STK můžete odjet takzvaně bez ztráty kytičky, kdy stav vašeho motocyklu je perfektní. Jindy mohou být objeveny drobné nedostatky, na ty vás technik pouze upozorní. U vážných nedostatků máte lhůtu na odstranění 30 dní a následně musíte s motocyklem na STK znovu. Nejzávažnějším zjištěním jsou život ohrožující nedostatky. Odvoz motorky musíte zajistit odtahovou službou a s motorkou nesmíte na silnici. Máte 30 dní na důkladnou opravu a následně se musíte znovu podrobit STK.
Rozhodně nejezděte s motorkou bez STK (jízda bez STK), motorka, která vykázala nebezpečné závady vás může přijít na 5 bodů, tučnou pokutu a zákaz řízení až na 12 měsíců. Další sankcí je, že v případě nehody na technicky nezpůsobilé motorce, krátí pojišťovna pojistné plnění.
Často kladené otázky
Jak často se musí s motorkou na technickou kontrolu?
- Na technickou kontrolu se s motocyklem jezdí každé 4 roky. Nové motocykly je třeba kontrolovat až po 6 letech.
Musím s motocyklem na měření emisí?
- Od roku 2018 není nutné s motocyklem absolvovat měření emisí.
Co se kontroluje při STK?
- Únik kapalin: Kontrola, zda z motorky někde nevytékají kapaliny.
- Světla: Funkčnost, homologace, stav, správné umístění, zapojení, seřízení a barva osvětlení.
- Registrační značka: Musí být dobře viditelná, bez ozdob.
- Pneumatiky: Stav (bez prasklin), hloubka dezénu (min. 1,6 mm, skútry a mopedy min. 1 mm), kontrola stavu a počtu drátů u kol.
- Výfuky: Homologace, hlučnost, emise.
- Ostré hrany: Kontrola vyčnívajících nebo ostrých částí.
- Zrcátka: Homologace, správné seřízení, číslo schválení konstrukční části.
- Ověření, že z motorky nevytékají kapaliny.
- Funkční a homologovaná světla bez prasklin nebo poškození.
- Registrační značka musí být dobře viditelná.
- Pneumatiky musí mít správný rozměr, být bez prasklin a s dostatečnou hloubkou dezénu.
- Homologované výfuky, které nevytvářejí nadměrný hluk a neznečišťují nad limit.
- Homologovaná a správně seřízená zrcátka s číslem schválení.
Jaká je cena STK motocyklu?
- Cena technické kontroly motocyklu je obvykle nižší než u automobilů. Ceník závisí na regionu a konkrétní STK stanici.
Co se stane, pokud motocykl neprojde STK?
- Pokud jsou objeveny drobné nedostatky, technik na ně pouze upozorní.
- U vážných nedostatků máte 30 dní na jejich odstranění a následnou kontrolu.
- V případě život ohrožujících nedostatků musíte motocykl odvézt odtahovou službou a nesmíte s ním na silnici. Máte 30 dní na opravu a následnou kontrolu.
Jaké sankce hrozí za jízdu bez platné STK?
- Jízda bez platné STK může vést k pokutám, ztrátě 5 bodů a zákazu řízení až na 12 měsíců. Více viz článek:
Pokuta za propadlou STK
. - V případě nehody na technicky nezpůsobilé motorce může pojišťovna krátit pojistné plnění.
Co je povinná výbava motocyklu?
- Povinnou výbavou motocyklu je lékárnička a pojistky. Výstražná vesta do povinné výbavy motorky nepatří.
Jaké jsou nejčastější důvody, proč motocykl neprojde STK?
- Nejčastějšími důvody jsou stav výfuků (nehomologované díly, nadměrný hluk, nadlimitní znečištění) a ostré hrany nebo vyčnívající části.
Co znamená zkratka STK?
- STK je zkratka pro Stanici Technické Kontroly. Mezi lidmi se běžně používají výrazy jako jízda bez STK, prodloužení STK a neprošel STK.
Autor: Iva Vaněčková, Foto: Unsplash.com
Zdroje:
Ceníky konkrétních stanic.
https://www.epojisteni.cz/stk-na-motorku/
https://www.az-pneu.cz/clanky/ceka-vas-STK-na-motorku-pripravte-motocykl-na-dukladnou-prohlidku