Co sebou na STK. Jak se připravit a jak se vyhnout pokutám
Povinnost technické kontroly
Osobní automobily musí technickou kontrolou projít každé dva roky, to platí také pro karavany. Delší interval mají řidiči motocyklů, ti se s motorkou musí dostavit na STK každé 4 roky. U nových vozů a motocyklů se předpokládá bezvadný stav z výroby, proto se s novým vozem jezdí na STK až po 4 letech.
Na technickou kontrolu se musíte dostavit dříve než propadne lhůta původní technické kontroly. Přesné datum si ověřte, nejedná se o konec měsíce, který je vyznačen na štítku. Bez technické kontroly nesmí auto na silnici, jinak vás nemine tučná pokuta jak informujeme v článku Jízda bez STK.
Co sebou na STK
S sebou nemusíte mít nic dalšího, co běžně nevozíte na všechny cesty. Nově totiž není potřeba dokládat velký technický průkaz a ostatní doklady máte při každé cestě. Předkládáte pouze malý technický průkaz, kde jsou uvedeny informace o vozidle.
Pokud auto vezete na kontrolu emisí do jiné stanice, dokládáte protokol o kontrole měření emisí. Jestliže se na technickou kontrolu vracíte a první nedopadla úspěšně, budete potřebovat protokol z předcházející technické kontroly.
Nezapomeňte zkontrolovat povinnou výbavu
Na technické kontrole můžete být vyzváni, abyste ukázali, že vozíte povinnou výbavu. Tou je reflexní vesta pro každého pasažéra vozu, výstražný trojúhelník, správně zásobená lékárnička před datem expirace, sada na opravu pneumatik či zvedák na auto a klíč na kola. Nejčastěji vás na technické kontrole vyzvou, abyste ukázali lékárničku nebo jen položí dotaz, zda povinnou výbavu máte a spokojí se s vaší kladnou odpovědí. V tomto směru bývají benevolentní.
Co s sebou na STK při úpravách vozidla
Řada řidičů se potýká při STK s problémy, protože mají na vozidle úpravy. Myslete na to, že díly musí být homologované a doplňky se zapisují do technického průkazu. To platí i pro tažné zařízení. Dle typu úpravy dokládáte homologace nebo certifikáty o montáži konkrétních komponent.
Co se kontroluje na STK
Technická kontrola se zaměřuje na bezpečný provoz a technický stav vozidla. Nemusíte mít obavy, kontroly probíhají poměrně rychle, zpravidla trvají okolo 15 minut, pokud na voze nejsou zjištěny žádné závady. Nejprve se zkontrolují identifikační znaky vozidla a přistupuje se ke kontrole technického stavu. V předchozím článku jsme vám podrobně rozebrali, co je potřeba na STK a co vše se kontroluje.
- Stav brzd. Bezpečnost provozu je závislá zejména na stavu brzdové soustavy. Kontroluje se jejich účinnost, zda brzdí rovnoměrně a jaký je celkový stav brzdového systému. Veškeré měření probíhá na válcích, které simulují jízdu.
- Řízení. Kontroluje se vůle v řízení, měla by být minimální nebo žádná, kontrolou prochází všechny pohyblivé součásti. Zjišťuje se kondice posilovače řízení.
- Podvozek a kola. Stabilitu vozu ovlivňuje stav podvozku a stav kol. Prochází se tlumiče, ložiska, pružiny, všechny pohyblivé součásti podvozku, tyče stabilizátorů a stabilizátory. Současně se porovnává typ kol se zapsaným typem v TP.
- Světla. Kontrolují se všechna světla. Hlavní světla, směrovky, brzdová světla, osvětlení SPZ. Světla musí být nejen funkční, ale i správně seřízená.
- Pneumatiky. Technik prohlíží pneumatiky a kontroluje hloubku dezénu i celkový stav pneumatik. Na pneumatikách nesmí být trhliny, boule nebo jiné vady.
- Karoserie. Prohlíží se stav karoserie, na vozidle by neměla být rozšířená koroze nebo viditelná deformace s vlivem na konstrukci.
- Stav výfuku. Emise se měří na speciálním přístroji, zpravidla se měří ve stejné stanici a před zahájením technické kontroly.
Kolik stojí STK
Za technickou kontrolu zaplatíte od 1 tisíce korun do 2 tisíc a další 1 tisíc stojí měření emisí. Cena STK a emisí se liší o stokoruny dle sídla stanice, není překvapením, že nejvyšší částky jsou účtovány ve velkých městech. V menších městech snadno objevíte, že vypsaná STK cena je jen polovinu toho, co zaplatí pražský nebo ostravský řidič. Stanici technické kontroly si můžete vybrat a obvykle se není nutné objednávat předem. Třeba narazíte na levnější a vstřícnější místo během pracovních cest nebo cesty na dovolenou.
Jak projít STK bez problémů
Před technickou kontrolou proveďte vlastní důkladnou kontrolu. Zjistěte, zda nedochází k úniku kapalin, zkontrolujte stav pneumatik, brzd a světel. Pokud je to zapotřebí, proveďte menší opravy. Řada servisů vám auto na technickou kontrolu připraví nebo vám jej vrátí už s platnou známkou po technické.
Při technické kontrole si pečlivě zaznamenejte datum a na další kontrolu se vydejte s předstihem. Pokuta za propadlou STK se může vyšplhat až k desítkám tisíc, pokud je zjištěno, že auto je technicky nezpůsobilé provozu. Výdaje ve stovkách tisíc hrozí, kdyby auto s propadlou technickou způsobilo dopravní nehodu.
Autor: Iva Vaněčková, Foto: Freepik
Zdroje: stkpraha2.cz, portalridice.cz, csobpoj.cz