Cena technické kontroly (STK) v roce 2024
Co je to STK?
STK je zkratka slov “stanice technické kontroly”. Označují se tak stanice, které mají oprávnění pro provádění technických kontrol vozidel. V České republice těchto stanic existují stovky. Nejvíce jich je v Praze a v Brně, najdete je ale i v menších městech a obcích.
Kolik stojí technická kontrola?
Cena technické kontroly se pohybuje od 1100 korun do 1 700 korun.
Tím ale výdaje nekončí. Většina řidičů absolvuje spolu s technickou kontrolou i povinné měření emisí. Za to se nejčastěji platí částka od 800 do 1200 korun. Zde záleží i na typu paliva.
Pokud máte nový vůz, je nutné první technickou kontrolu absolvovat nejpozději po čtyřech letech. Poté je třeba ji každé dva roky opakovat. U ojetých automobilů je nutné technickou kontrolu podstoupit každé dva roky.
Kontrola emisí se musí provádět každé dva roky, proto ji většina řidičů absolvuje spolu s technickou kontrolou.
Jaký je rozdíl mezi technickou (STK) a evidenční kontrolou?
Technická kontrola (STK) je pravidelná kontrola vozidla zaměřená na technický stav a bezpečnostní aspekty, jako jsou brzdy, světla, emise a podobně. STK je povinná pro všechna vozidla a musí se absolvovat v určených intervalech.
Evidenční kontrola, na druhou stranu, se provádí při změně majitele vozidla, změně technických údajů vozidla nebo dovozu vozidla ze zahraničí (dovozovou STK rozebíráme v samostatném článku). Tato kontrola se zaměřuje na ověření shody vozidla s jeho dokumentací a kontroluje, zda vozidlo odpovídá údajům zapsaným v registru vozidel.
Co všechno se kontroluje při technické kontrole?
Během technické kontroly se kontroluje jak technický stav vašeho vozidla, tak povinná výbava nebo správná identifikace vozu. Zaměstnanci STK budou nejčastěji kontrolovat tyto věci:
- brzdy - technický stav brzd, účinnost a jejich vedení (včetně ruční brzdy)
- povinná výbava vozu - lékárna a výstražný trojúhelník
- motor - hlučnost, potenciální únik provozních kapalin
- identifikace auta - kontrola registrační značky, výrobního čísla VIN, stav tachometru
- podvozek a karoserie - kontroluje se zejména koroze nosných částí
- pneumatiky, kola a náprava - potenciální koroze, technický stav, správná funkce tlumičů
- výhled řidiče - stav skel a zrcátek
- osvětlení vozidla - správná funkce světlometů, odrazek a blinkrů
- řízení - správná geometrie a vůle
Jak se připravit na technickou kontrolu?
Před samotnou kontrolou je dobré auto trochu připravit. Doporučujeme zkontrolovat únik kapalin, funkčnost všech světel a nahuštění pneumatik. Není také na škodu vůz trochu očistit.
Na samotné kontrole by vás poté už nemělo nic překvapit. Většinou je dobré se na technickou kontrolu objednat dopředu a vzít s sebou hotovost - ne všechny stanice totiž přijímají karty. Samotná technická kontrola pak zabere zhruba jednu až dvě hodiny.
Co sebou na STK
Na technickou kontrolu vozidla (STK) s sebou není potřeba nosit žádné zvláštní dokumenty, kromě těch, které běžně vozíte při každé cestě. Viz náš článek Co sebou na STK. Nově už není nutné dokládat velký technický průkaz, proto stačí předložit pouze malý technický průkaz, kde jsou uvedeny všechny potřebné informace o vozidle. Pokud jste na STK kvůli emisím ve zvláštní stanici, budete potřebovat protokol o kontrole měření emisí. V případě, že se na STK vracíte po neúspěšné první kontrole, přineste také protokol z předchozí návštěvy.
Důležité je také zkontrolovat, zda máte v autě povinnou výbavu. Sem patří reflexní vesta pro každého pasažéra, výstražný trojúhelník, správně vybavená lékárnička (neprošlá) a sada na opravu pneumatik, případně zvedák a klíč na kola. Nejčastěji technici kontrolují lékárničku nebo se jen zeptají, zda máte povinnou výbavu s sebou. V případě, že máte na vozidle nějaké úpravy, je nutné doložit příslušné homologace nebo certifikáty o montáži, včetně například tažného zařízení.
Pokuty za neplatnou technickou
Pokud jezdíte s propadlou technickou, čeká vás při silniční kontrole pokuta za propadlou STK až 2 000 korun. Hodně přitom záleží na tom, jak dlouho je vaše technická neplatná - pokud jen několik týdnů, většinou zaplatíte pokutu kolem dvou stovek. Pokud je neplatná mnoho měsíců nebo dokonce let, zaplatíte spíše částku blížící se horní hranici.
Ještě více zaplatíte v případě, kdy jedete s neplatnou technickou a policie navíc uzná, že vaše auto je technicky nezpůsobilé a jeho stav ohrožuje ostatní účastníky provozu. V takovém případě vás čeká pokuta 5 000 až 10 000 korun a zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok.
Co vám hrozí za jízdu bez STK se dovíte v našem samostatném článku.
Co dělat když STK neprojdete
V případě, že vozidlo neprojde technickou kontrolou (STK), jsou k dispozici různé postupy v závislosti na závažnosti zjištěných závad. Vozidla s vážnými závadami mohou být odvezena z místa kontroly a majitelé mají 30 dní na jejich opravu a následnou kontrolu na STK. Vozidla s nebezpečnými závadami musí být odtažena a nesmí být používána, dokud nejsou závady odstraněny. Podobný postup se uplatňuje i u vozidel, která neprojdou měřením emisí, kde je rovněž nutné nejprve odstranit závadu.
STK motocyklů: Co je třeba vědět
STK na motocykl je nezbytná pro zajištění bezpečnosti na silnicích. Motocykly musí procházet STK každé 4 roky, přičemž nové motocykly až po 6 letech. Od roku 2018 se na motocykly nevztahuje povinnost měření emisí, což usnadňuje proces kontroly. Kontrola zahrnuje ověření technického stavu, povinné výbavy (lékarnička a pojistky) a specifické aspekty jako stav pneumatik, světel, výfuků a zrcátek. Cena technické kontroly motocyklu je nižší než u automobilů, což činí tuto povinnost méně nákladnou pro majitele motocyklů.
Pokud motocykl neprojde STK, majitelé mají 30 dní na opravu vážných závad a následnou kontrolu. V případě život ohrožujících nedostatků musí být motocykl odtažen a nesmí být používán, dokud nejsou závady odstraněny. Jízda bez platné STK může vést k pokutám, ztrátě bodů a zákaz řízení až na 12 měsíců.