STK na karavan: cena je nízká, příprava náročná
Co je to karavan
Rozšířená terminologie nemá v pojmech příliš jasno. Karavanem je obytný přívěs, tedy něco, co nemá vlastní motor a je tažené automobilem. Karavany jsou levnější než obytná auta, mají nižší provozní náklady a umožňují flexibilitu, protože na parkovacím místě můžete karavan odpojit a dál používat osobní automobil.
Karavany můžete vybírat mezi malými modely, ale také mezi pohodlnými obytnými prostory se dvěma nápravami. Obytný přívěs může mít uvnitř dokonce více místa než obytný automobil, je dostatečně izolovaný a lze jej používat i v zimě. Jen je třeba udržet karavan v dobrém technickém stavu.
STK minimalizuje riziko nehod
Ačkoliv se karavan pouze „přivěsí“ za osobní automobil, jeho technický stav je důležitý. Auto můžete mít v perfektní stavu a nehodu způsobí závada na karavanu. Proto nepodceňujte důležitost technické kontroly a pravidelně s karavanem na prohlídky zajeďte. Během STK se prověří, zda karavan plní technické normy a splňuje předpisy. Tím minimalizujete riziko nehody. Ceny technických kontrol jsme vám přiblížili v předchozím článku.
Kdy musí karavan na STK
Karavany obvykle spadají do kategorie bržděných přívěsů do 3,5 t, to znamená, že mají povinnost STK každé 2 roky. Stejně jako u nových osobních automobilů, platí i u karavanů, že s novým karavanem se jede na technickou až po 4 letech.
Menší karavany mohou spadat do kategorie nebržděných přívěsů. STK se jich týká do 6 let od koupě a pak každé 4 roky.
Jízda s karavanem s propadlou STK může vynést tučnou pokutu, odstavení karavanu z provozu, dokonce zákaz řízení až na 1rok.
Kam s karavanem na STK
Každá stanice technické kontroly nemusí být uzpůsobena karavanům, proto hledejte tu, která má linku pro nákladní vozidla. U běžné linky by mohl mít karavan problém s nájezdem a kontrolou brzd.
Jak probíhá STK karavanu
Při příjezdu na STK se nejprve kontrolují identifikátory obytného přívěsu. Prochází se VIN kód a výrobní štítek. Velká pozornost se věnuje světlům. Kontrolují se zadní světla a odrazky, blinkry, brzdová světla, boční odrazky, poziční světla aj. Poté je třeba s karavanem zacouvat na válce a odzkoušet brzdy. Předem si sundejte poklice, u karavanu se bude kontrolovat předepsaný typ kol. U montážní jámy technik projde stav podvozku a konstrukce.
Důraz je kladen na uložení kol bez vůle, technik prochází pevnost a stabilitu zavěšení. Nosná konstrukce nesmí být napadena rzí nebo ohnutá. Karavan musí být také označen maximální povolenou rychlostí.
STK na karavan, cena
Více uvádíme v samostatném článku věnovaném ceně STK.
Nejčastější problém karavanů
Už za pár let u starých karavanů můžete mít problém se zatékáním dovnitř konstrukce. To se dá zjistit měřením vlhkosti konstrukce. Zatékání je závažné, protože není vidět do té chvíle, dokud stěna karavanu nezačne měknout. Pak je část karavanu napadena plísní a hnilobou, oprava si vyžádá desítky tisíc korun.
Proč s karavanem na STK
Během STK se může podařit odhalit skryté problémy a vady, včasnou opravou se minimalizuje poškození a snižují se náklady na údržbu v dlouhodobém horizontu. Prodlužuje se doba užitnosti vozu.
Pozor na revizi plynu
Některé karavany mají povinnost revize plynu. Týká se to těch, kteří mají karavan zapsaný na firmu nebo karavan pronajímají. Revize se musí provádět každé dva roky. Některé zahraniční kempy jsou tak přísné, že karavany bez revize plynu nevpustí do kempu. Revize je nutná také po zásahu do plynových spotřebičů, to se ale netýká výměny plynové láhve.
Pravidelná údržba karavanu
Před každou sezonou (obvykle letní) karavan důkladně zkontrolujte. Obytný přívěs umyjte, projděte dvířka a okénka, zkontrolujte gumová těsnění. Prohlédněte mechanické části, plachtu, markýzu a vyzkoušejte funkčnost všech světel. Vyzkoušejte zásuvky. Prohlédněte podvozek a střechu, vyčistěte hrubé nečistoty. Vyzkoušejte plynové spotřebiče, otestujte nádrž na odpadní vodu a nádrž na čistou vodu, zapněte vodovodní baterie. Zapojte lednici a otestujte různé režimy chlazení. I před létem zkontrolujte funkci topení a ohřevu vody.
Autor: Iva Vaněčková, Foto: Pixabay
Zdroje:
Ceníky stanic technické kontroly
https://www.portalridice.cz/clanek/co-musi-mit-privesny-vozik-k-stk
https://venkohled.cz/jak-probiha-stk-obytneho-privesu/
https://www.caravan24.cz/infusions/forum/viewthread.php?thread_id=23262